Influencerze pamiętaj o przepisach!

Influencer marketing to dynamicznie rozwijająca się branża, w której kluczowe jest zachowanie transparentności w relacjach z odbiorcami. Rosnąca popularność tej formy reklamy spowodowała, że zostały określone odrębne przepisy oznaczania treści komercyjnych w marketingu influencerskim.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stworzył rekomendacje, dotyczące właściwego oznaczania treści komercyjnych przez influencerów. Dzięki nim twórcy internetowi mogą skutecznie i zgodnie z przepisami prawa, oznaczać swoje własne materiały. Często zdarza się, że na profilach w mediach społecznościowych, oprócz materiałów związanych z daną branżą, pojawiają się również treści prywatne. Istotą zmian jest, żeby je jasno i wyraźnie oddzielić. Promowanie własnej marki jest elementem działalności komercyjnej influencera, co powinno być zasygnalizowane odbiorcom. Takie publikacje w ramach autopromocji, wymagają odpowiednich oznaczeń i wskazania miejsca zakupu produktu lub usługi, np. w postaci linku do sklepu. Należy pamiętać, że kształtowanie marki osobistej, np. udzielanie porad czy informowanie o uczestnictwie w wydarzeniach, nie stanowi autopromocji i nie wymaga dodatkowego oznaczenia. Natomiast, jeśli influencer otrzyma po raz pierwszy od jakiejś marki prezent, obowiązany jest poinformować o tym odbiorców. Kolejne upominki od tej samej firmy, wymagają już oznaczenia jako materiał reklamowy i w dłuższej perspektywie mogą być uznane jako umowa, z której obie strony mają wymierne zyski.

Formy współpracy influencera z firmami a przepisy prawa

Jedną z najpopularniejszych metod współpracy jest barter. W sytuacji, gdy influencer otrzymuje wynagrodzenie w postaci produktów lub usług, w zamian za promocję na swoich profilach w mediach społecznościowych, należy to traktować jako korzyść materialną. Tego rodzaju treści stanowią materiały reklamowe i muszą być tak oznaczone. Jeżeli influencer wspiera markę poprzez linki afiliacyjne, również powinien stosować odpowiednie oznaczenia takiej publikacji, np. jako: „Post sponsorowany” lub „Materiał Komercyjny”. Należy pamiętać, że współpraca kończy się z chwilą, gdy influencer wypełni wszystkie ustalone zobowiązania wobec marki lub agencji. Jeśli po zakończeniu współpracy opublikuje kolejne treści, dotyczące produktu lub usługi, bez dodatkowego wynagrodzenia i poza ustaleniami umownymi, nie jest zobligowany do oznaczania tych treści jako reklamowych. W przypadku recenzji, dotyczących produktów lub usług o niskiej wartości, których zwrot jest niemożliwy ze względu na ich charakter, wystarczy, aby influencer jednoznacznie poinformował, że przedmioty te zostały udostępnione bezpłatnie. Ma to znaczenie w przypadku wystawiania opinii o produkcie i gdy firma, która przekazała produkt ma wpływ na treść recenzji. Wówczas, taki materiał powinien być oznaczony jako reklama. Poszukując informacji na temat przepisów, jakich ma przestrzegać influencer, warto spojrzeć na wyniki rozgrywek sportowych, znajdujące się na stronie bet.pl

CZYTAJ  Najważniejsze zasady Product Design: jak znaleźć złoty środek między użytecznością a technologią?

Warto zawsze pamiętać, że jeśli celem publikacji treści jest sprzedaż usług lub produktów, za które influencer otrzymuje korzyść materialną, należy oznaczyć taki materiał jako reklamowy. Przepisy prawa obowiązują także w takich sytuacjach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *